mandag den 5. oktober 2009

ARTO.DK

Hvad ved jeg om Arto.dk?

Jeg er nok én ud af mange, der ikke har særlig stor kendskab til Arto.dk, andet end det man har hørt om i medierne.
Arto.dk for mig at se, er til dels et forum der tilegner sig børn og unge. Et forum hvor man kan udveksle nye bekendtskaber, der spreder sig længere end blot at kunne tale/skrive med nogen fra ens egen by.
Jeg finder dette positivt, men samtidigt negativt, da man aldrig kan vide sig sikker på, hvem man kommunikere med. Der med ikke sagt, at jeg kun mener dette om Arto.dk,
for det synes jeg generelt om denne kommunikationsform, men aldersgruppen / målgruppen taget i betragtning.

Hvad er Arto.dk?

Arto.dk har eksisteret siden 1998, så har over 10 år på bagen. Før blev Arto.dk også kaldt Artomania. Forskellen er udviklingen. Det startede med udvekslinger af vittigheder til idag, hvor man kan chatte, lave blogs, se billeder m.m
Men fælles for dem er, at det er et forum der tilegner sig børn og unge. Hver barn mellem 12-18 år bruger dagligt 2 timer på denne side.

Jeg har haft mine bekymringer om, hvorvidt der egentlig er opsyn på sådan en side, og der må jeg sige, jeg er blevet positivt overrasket.
Arto.dk har 90 frivillige til at overvåge på forskellige tidspunkter i døgnet, både i chatten, debatten m.m. De to største grupper er supportene og administratorerne.
Supporterne søger for alt det tekniske, hvor administratorerne fjerner chikaneret indhold, sker dette får vedkommende en advarsel, og dernæst idømmes karantæne eller spærret profil.
Man kan dog ikke nå at gennemgå alt, så derfor er der oprettet et " ordfilter ", der går ind og finder anstødelige ord, og dermed kan man finde frem til brugeren.

1 kommentar:

  1. Hej Sanne

    Jeg kan se, at du virkelig har undersøgt og gået på opdagelse på Arto, en rigtig fornuftig arbejdsform, når man går i gang med noget nyt:-)

    SvarSlet